Angeniet Bulthuis, Gea Koevoets, Helma van de Water

Gea Koevoets

‘Het landschap is voor mij een metafoor van mijn leven’

‘Mijn discipline is schilderen en ik ben autodidact. Landschappen zijn de rode draad in mijn werk . Hierbij gebruik ik vooral olieverf, maar speel graag met verschillende, bijzondere materialen, zoals bijvoorbeeld teer. Dit bewerk ik met een brander op het paneel. Het landschap is voor mij een metafoor van mijn leven en spreekt een taal die ik in woorden niet kan uitdrukken. Het interessante van mijn werk is het proces en het is mijn uitdaging om binnen dat proces iets vanuit chaos te creëren. Een chaos die ik goed ken: het is mijn beste en tegelijkertijd ook slechtste eigenschap. Hierin ga ik de confrontatie aan met mijzelf. Ik werk graag op panelen van forse of juist heel kleine formaten. Deze switch van groot naar klein en van klein naar groot vind ik spannend. Zo maak ik innerlijke landschappen of ‘mindscapes’ zoals een kunstcriticus ze ooit noemde: ze komen van binnenuit en bestaan alleen in mijn geest. Sterker nog, ik werk net zo lang door aan een paneel tot er een landschap ontstaat waar ik me thuis voel. Vele jaren van studie, experimenteren en hard werken zorgden voor deze ontwikkeling in mijn werk. Het is het werk waar ik volledig achter sta en dat ik graag aan de wereld wil laten zien.

Angeniet Bulthuis

‘Ik maak graag foto’s van iets dat er maar heel even is, dat slechts één keer kan worden vastgelegd’

Zolang ik me kan herinneren ben ik gefascineerd door oude, halfvergane, weggedane, ingestorte, afgebladderde dingen. Als kind al nam ik veel mee naar huis en maakte er dan vaak weer iets ‘nieuws/bruikbaars’van of koesterde het als waardevol object. Sinds ik op mijn twaalfde mijn eerste camera kreeg heb ik veel gefotografeerd. Als ik vroegere foto’s zie, valt me op dat dat al vaak geen “familiekiekjes” waren, maar vaker (delen van) dieren, gebouwen, bomen, strand enzovoorts. De laatste jaren ben ik vooral bezig met abstracte fotografie, waarbij de werkelijkheid verandert naar ‘onherkenbaar’,  met veel aandacht voor lijn, kleur, textuur en vorm. Meestal ga ik niet met een vooropgezet plan op pad, vaak bepaalt toeval wat ik vastleg. Ik zie ergens potentie in, maak een aantal opnames, vervolgens gebruik ik software om de foto’s aan te passen, soms zelfs om er een compleet nieuw beeld van te creëren. Ik maak graag foto’s van iets dat er maar heel even is, dat  slechts één keer kan worden vastgelegd: waterreflecties of gebruik makend van een bewogen camera (ICM). Ook door een deels doorzichtige voorgrond fotograferen (zoals glas of plastic) spreekt mij aan, hierdoor ontstaan voor mij tot de fantasie sprekende werelden. En uiteraard staat mijn oog altijd op scherp om in oud ijzer of afgebladderde verf mooie beelden te ontdekken! Bij het fotograferen gaat het mij niet om technisch perfecte foto’s, maar om interessante beelden te creëren. Beelden  die vragen en verrassing  oproepen bij de kijker. Ik laat graag iedereen de eigen fantasie gebruiken en  gebruik om deze reden geen titels. Ik ben autodidact en heb aan de Academie voor Abstracte Fotografie van Iris Depassé diverse cursussen gevolgd.

Helma van de Water:

‘Ik wil met mijn werk schoonheid opwekken met een zintuiglijk beleven voor de kijker’

Helma is keramist en heeft haar atelier in Smilde (Drenthe). Haar fascinatie voor het werken op de draaischijf ontstond tijdens de Keramiekopleiding SBB in Gouda. De kenmerkende decoratie ontstaat vanuit een intuïtieve lijnvoering, verrassend geometrisch en abstract, waarbij zelf samengestelde kleuren mede bepalend zijn voor het eindresultaat. Haar inspiratie komt onder andere voort uit de Stijl en Art Deco. Zij is 7e geworden (van de 110 deelnemers) van de Nationale Keramiekprijs 2023. De vakjury schrijft dat zij met haar werk het ambacht, het echte pottenbakken vertegenwoordigt en dat zij de kneepjes van het vak beheerst. ‘Dit mooie stukje vakmanschap laat het plezier zien dat zij beleeft aan het werken met klei’. Zij is lid van Stichting Keramisten Noord Nederland, het Drents Schildergenootschap en de Kunst- en Cultuur 4-Daagse Midden-Drenthe.

 

Foto’s van de opening zijn enige tijd hier te zien.